Dagen T

Igår var det dagen T som i Tandläkarbesök för Kiara. Som jag skrivit tidigare har jag planerat att ta bort hennes vargtänder sedan över ett år tillbaka, men det har kommit andra saker emellan. Tiden som vi hade igår var bokad sedan två månder tillbaka så jag har hunnit gruva mig väldigt mycket, det ska jag erkänna. Anledningen till min oro är att Kiara varit ganska stökig att vaccinera och munhåleundersökningar inleds ju med att hästen får lugnade (= en spruta), som hon inte gillar.
 
Jag hade tagit ledigt igår och det var riktigt skönt, då fick jag gruva mig ifred. Jag tog in ponnyerna vid nio-tiden, pysslade om dem och borstade Kiara riktigt noga. Sedan longerade jag henne en kvart och hon var superfin. Hon ser verkligen ut att gilla när vi tränar övergångar mellan trav/halt/trav, hon står blickstilla i halten och sedan trycker hon ifrån upp i trav direkt på kommando. Det är så roligt, jag skulle kunna hålla på med den träningen hur länge som helst.
 
Efter longeringen fick hon bekanta sig lite med traktorgaraget, för där inne skulle tandläkarbesöket ske. Hon fick stå och titta in genom den lilla sidodörren och till slut klev hon in med båda framhovarna och tittade storögt på alla röjsågar, bensindunkar, målarfärgsburkar och sadlar som hänger längs väggarna. Jag pressade inte på att hon skulle gå hela vägen in utan hon fick backa ut lugnt och fint och sedan fick hon gå ut i hagen tills veterinären skulle komma
 
 
Nyborstad, vattenkammad och redo för veterinären
 
Veterinär Merethe kom på eftermiddagen och jag hade bett Kjell vara hemma så att han kunde hålla Kiara när hon skulle få första sprutan. Men det hade jag verkligen inte behövt göra! Merethe gick in i boxen och pratade en stund med Kiara, kliade henne, flyttade undan henne lite på kommando och tillrättavisade henne blixtsnabbt med två fingrar och rösten när Kiara försökte trycka sig mot henne. Sedan plockade hon fram bedövningssprutan och Kiara stod blickstilla när hon fick sprutan. Det var otroligt fascinerande och totalt annorlunda mot de andra gångerna Kiara fått sprutor. Redan där kände jag att det här skulle gå mycket, mycket bättre än jag någonsin kunnat önska.
 
Kiara blev snabbt lite groggy och då flyttade vi över henne till traktorgaraget där det är både ordentligt ljust och varmt. Kiara fick lite tryck bak på ändan när hon skulle kliva in genom dörren, men jag tror det var en fördel att vi bekantat oss lite med garaget på förmiddagen, för hon tvekade egentligen inte så mycket. Det var mest svårt att flytta fötterna när hon var sederad.
 
 
Trött ponny, redo för munhåleinspektion
 
 
Merethe hade med sig massor med utrustning och traktorgaraget förvandlades till ett proffsigt  behandlingsrum, som på vilken hästklinik som helst. Så otroligt smidigt att kunna göra sådant här hemma på vår egen gård!
 
 
Merethe undersökte hela munhålan noggrant och tog sig samtidigt tid att berätta och visa mig vad hon såg. Kiara håller på att byta tänder just nu och Merethe pekade ut vilka kindtänder som var alldeles nya.
 
 
Här är det en ny framtand på gång, tänk om jag hittar den gamla i hagen...
 
 
Kolla in ballerinastilen på bakbenen! Tur att Kjell stöttar upp.
 
 
Det fanns några små hakar och vassa kanter och de slipades bort. Efter det plockade Merethe bort den lilla, lilla vargtanden i höger överkäke och den lossnade väldigt lätt. På vänstra sidan fanns ingen vargtand, det var ju bra.
 
 
Liten vargtand, men även en sådan kan göra ont om bettet trycker på den
 
 
Jag passade på att visa det bett vi använder på Kiara, ett rakt äppelbett i plast med mjuka bettskivor, och Merethe tyckte det såg fint ut. Hon var jättenöjd med att vi använder bettskivor, som gör att bettet ligger stilla i munnen, och hon såg inte minsta tendens till någon irritation av bettet i Kiaras mun. Så himla skönt, vi använder ju ändå tränset ganska mycket även om hon inte är riden än.
 
När tandundersökningen var klar fick Kiara sin årliga vaccinspruta och även det var otroligt skönt att ha avklarat. Sedan återstod bara att baxa tillbaks henne in i stallet på vingliga ben och sedan fick hon stå i boxen och piggna till ett par timmar.
 
 
Det är skönt att vila mulen i krubban när man är riktigt trött ♥
 
 
En halvtimme senare var hon fortfarande så här trött
 
Innan Merethe for vidare så fick jag journalanteckning från dagens besök på mail och även räkningen. Hela den här behandlingen som tog totalt ca 1 timme, inklusive 4 olika sederings- och bedövningspreparat, influensavaccin och resersättning på nästan 14 mil enkel väg kostade 3213 kronor. Det var betydligt billigare än jag förväntat och sååå värt varenda krona. Om Kiara bor kvar hos oss nästa gång det är dags för vaccinering kommer jag garanterat att boka Merethe, trots att hon har lång resa hit. Hennes sätt att hantera Kiara och få henne att stå alldeles lungt och stilla när hon gav henne sprutan var magiskt och hon är otroligt skicklig som veterinär!
 
Sedan återstod bara för mig att logga in i Tävlingsdatabasen och lägga in Kiaras nya vaccination på hennes vaccinationskort. Sååå härligt att se att det nu är ett år till nästa vaccinering!
 
 
 
 
#1 - - EsbeRep:

interesting news