Kiara, Titti Schultz och jag

Tisdagmorgon och regnet hänger i luften. Men vad gör det när jag är ledig och kan planera min dag precis som jag vill? När ponnyerna ätit upp sitt frukosthö tog jag in dem i stallet och pysslade en stund. Jag friserade Kiaras man och sedan tränsade jag henne för en promenad. Tränsningen i stallgången, med grimman runt halsen, fungerar oftast bra nu och idag var hon en riktig stjärna.När vi klev ut genom stalldörren tryckte jag igång Titti Schultz sommarprat och sedan traskade vi iväg.
 
Idag gick promenaden upp genom skogen, över hygget och Bastuträskvägen och in på Per-Åkesväg. Vi gick över bäcken och uppför nästa backe och sedan vände vi vänster  in på stigen som leder till klätterbacken. Vi har gått där två gånger tidigare den här sommaren och senast hade Kiara lite väl bråttom uppför. Eftersom det är så brant hade jag lite svårt att hänga med. Dagens mål var att vi skulle komma uppför backen i lugn takt, tillsammans... Det lyckades vi med och när vi nådde skogsvägen ovanför vände vi vänster igen. Den vägen bär brant uppför ända till ett utkikstorn o ch där har vi inte gått förut. Vägen är gjord av grova stenar, nästan som kullersten, men det är ganska många år sedan så nu växer det mycket gräs och sly där. Vi gick några hundra meter upp längs vägen innan jag kände mig nöjd och sedan vände vi hemåt. Det är så vackert däruppe och det stupar brant ner på en sidan, precis som i skogen i Ronja Rövardotter.
 
 
Man kan ana att det stupar brant ner bakom Kiara, eller hur?
 
Kiara uppförde sig helt exemplariskt och jag njöt av henne, promenaden och Tittis kloka ord från telefonen. När vi kom närmare hem stannade Kiara ibland och bara tittade på mig. Jag förstod inte riktigt vad hon ville, men jag strök henne lite grand i pannan eller på halsen och sedan gick hon lugnt vidare. Vi såg inte en enda insekt på hela vägen och det var såååå skönt. Kanske sommarens bästa promenad?
 
 
 
På tal om insekter så har jag äntligen hittat ett flugtäcke som passar bra på Kiara. Hon behöver storlek 115 cm över ryggen, men eftersom hon är smal över bogarna så är det svårt att hitta täcken som passar. Jag köpte ett begagnat flugtäcke i fjol men det glider ner nedanför bogen och det ser väldigt obekvämt ut. Men förra veckan hittade jag ett flugtäcke från Amigo/Horsewear på Granngården som var nedsatt med 30 %. Jag tog det på öppet köp och det passade! Kiara har haft täcket dygnet runt sedan dess och det ligger helt stilla utan att skava det minsta. Hon har sett så nöjd och tillfreds ut över att slippa bremsen och jag är så himla glad för det.
 
 
♥ ♥ ♥ ♥ ♥