Lördagmorgon i manegen

 
Prinsessan Kiara görs i ordning för ännu ett ridpass
 
Idag for vi tidigt till KDRF för att ha lite större chans att få vara ensamna i mangegen. Planen lyckades och det kändes som om vi flyttades 10-15 år tillbaka i tiden när vi möttes av trogna gamla KDRF-medlemmar som hade stalljour: Göran och Sanna!
 
Sofia började med att longera Kiara en stund, precis som vi gjort tidigare. Kiara var lite stel i högervarvet till en början men så lossnade det plötsligt, hon frustade rejält ett par gånger och blev jättefin. Då var Sofia nöjd och vi gjorde klart för ridning. Sofia justerade stigbyglarna, för idag var det premiär för att rida med stigbyglar. Det finns en första gång för allt...
 
 
Första ridturen utan ledare!
 
Men det blev även första gången som Kiara reds utan ledare! Wow! Vi inledde med ett varv där Sofia hängde på henne och jag ledde dem, precis som tidigare. Sedan ledde jag Kiara ett varv utan ryttare och därefter satt Sofia upp. Jag gick med första varvet och Sofia gjorde ett par halter och igångsättningar där jag var helt passiv. På nästa varv kopplade jag bort longerlinan och de red själva för första gången. Kiara skrittade försiktigt framåt, det syntes att hon kände sig lite osäker när hon inte hade någon bredvid sig. Men hon lyssnade på Sofia och försökte förstå vad Sofia menade när hon höll om med benen samtidigt som hon använde röst-hjälpen som Kiara är trygg med. När de skrittat ett helt varv på 20 metersvolten var Sofia nöjd. Hon gjorde halt, Kiara stod blickstilla och Sofia satt av utan att jag höll i Kiara. Så himla duktiga de är, båda två!!!
 
 
Massor med beröm till vår lilla läraktiga ponny!
 
 
Redo för hemresa, betydligt piggare än efter förra gången, då hon hade sällskap i manegen ♥