Femstjärnigt träningspass

Lördagmorgon, sol, fåglar som sjunger, svanar som flyger över huset och glada ponnyer i hagen. Kan det bli bättre? Jag tror inte det! Vi lastade ponnyerna vid kvart över sju imorse och Kiara gick rakt in i transporten, utan att tveka en sekund. Stallet på KDRF var tomt när vi kom fram, men medan vi sadlade Kiara så kom ett glatt gäng som hade stalljour och började mocka till ridskolehästarna. Alla ridskolehästar sover utomhus i de nya, fina ligghallarna som byggdes i fjol, men det är alltid lite mockning efter gårdagens ridlektioner.
 
Sofia inledde med lite longering i höger varv. Kiara joggade igång och efter några varv i trav så frustade hon fyra-fem gånger och sedan kändes hon redo för ryttare igen. Vi har enats om att vi är färdiga med att Sofia påbörjar ridpasset med att hänga på Kiara, från och med idag sätter hon sig i sadeln, tar stigbyglarna och börjar rida direkt. Vi gör inte heller flera upp- och avsittningar varje gång, utan när Sofia har suttit upp så rider hon tills hon är klar och sedan sitter hon av.
 
 
Sofia satte igång Kiara i skritt och den första biten gick jag med och höll i longerlinan, men jag placerade mig fyra meter in i volten för att inte störa när Sofia skulle styra eller göra halt. Efter första halten knäppte jag bort linan och så skrittade dom själva i hela manegen! Kiara bjöd fint framåt, hon såg betydligt kavatare ut idag än förra helgen, som att hon har förstått vad som förväntas av henne. Sofia red både snett igenom och stora serpentinbågar och hon var fascinerad över hur fint Kiara tolkade hennes vikthjälper, hon behövde nästan inte använda tyglarna alls!
 
Efter några minuter var hon nöjd, gjorde halt och satt av och Kiara stod blickstilla. Så himla duktig hon är! Sedan fick hon gå in i en box och rulla sig innan det var dags att lasta och åka hem. Behöver jag säga att hon klev rakt in i transporten den här gången också? 
 
 
♥ ♥ ♥ ♥ ♥