Det blir inte alltid som man tänkt sig - men det kan bli bra ändå

I måndags kväll skrev jag till Cristina som äger New Foresthingsten Cristalls Dutch Dynamite, dvs hingsten som jag tänkt seminera Electra med. Hon berättade att Dynamite tyvärr inte kommer  att verka via semin i år så nu måste vi tänka om.
 
Morgonen efter så hade jag fått meddelande om att utställningen i Umeå är inställd pga för få anmälda hästar. Ärligt talat kände jag mig ganska deppig när jag åkte till jobbet på tisdag morgon. Varken betäckning eller utställning, bägge delarna har jag ju sett fram emot hela våren.
 
 
Jag funderade på olika lösningar för betäckning av Ella och till slut kom jag fram till att det inte är genomförbart att betäcka henne med en NF-hingst i år. Den närmsta står över 60 mil bort vilket betyder att hon måste vara där från betäckningen och tills hon är konstaterat dräktig, alltså minst en månad. Men jag vill ha henne hemma den här våren/sommaren eftersom hon hade fång i fjol. Jag vill sköta henne själv så att jag har full koll på vad hon får i sig. Sedan kan vi ha otur så att hon ändå blir sjuk igen, men då är det inte någon annans fel i alla fall.
 
Men betäcka henne vill jag göra ändå. Vilken hingst ska jag i så fall välja? Här uppe i Västerbotten finns inga hingstar som passar henne tyvärr, men det finns ju många fina Ridponnyhingstar på semin. Jag har kollat in dem redan tidigare och den jag gillar bäst är XTop Hästak, en 4-årig hingst efter Top Nordpol - Power Boy och med New Forest nära i stammen. Hans farmor är nämligen det fina NF-stoet Emma II e. Burton Starlight. Hon har bla vunnit dressyr SM. Det känns bra att han har NF i härstamningen, då korsar jag inte riktigt hur som helst utan den finns en bra tanke bakom. Och Top Nordpol och Power Boy är ju riktiga superhingstar bägge två.
 
 
Foto Moa Nandorf
 
 
Foto Yvonne Karlsson
 
 
Imorse mailade jag till "min" seminstation så nu är vi starkt på G. Jag tror det vore lämpligt att betäcka Ella på tredje brunsten som borde infalla mitt i juni. Då föds fölet om precis ett år från idag och det känns som en lämplig tid när det blivit lite varmt och torkat upp i hagarna.
 
 
XTop Hästak en gång till!